Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.espoch.edu.ec/handle/123456789/10255
Title: Plan de exportación de Malanga de la empresa KB&R TRADING CORP del cantón Santo Domingo al mercado de EEUU, Nueva York
Authors: Alvaréz Murillo, Wilfrido Javier
metadata.dc.contributor.advisor: Aguilar Poaquiza, Juan Bladimir
metadata.dc.contributor.miembrotribunal: Carrasco Pérez, Juan Arnulfo
Keywords: CIENCIAS ECONÓMICAS Y ADMINISTRATIVAS;COMERCIO EXTERIOR;MALANGA;PLAN DE EXPORTACIÓN;ESTADOS UNIDOS (PAÍS);SANTO DOMINGO (CANTÓN);ECONOMÍA INTERNACIONAL
Issue Date: 2012
Publisher: Escuela Superior Politécnica de Chimborazo.
Citation: Alvaréz Murillo, Wilfrido Javier. (2012). Plan de exportación de Malanga de la empresa KB&R TRADING CORP del cantón Santo Domingo al mercado de EEUU, Nueva York. Escuela Superior Politécnica de Chimborazo. Riobamba.
Series/Report no.: UDCTFADE;52T00221
Abstract: Every enterprise looks for opportunities to export products to North American Markets because of the benefits they can receive from trade process. This research paper aims to provide the KB&R Trading Corporation with a guide to export its product called “Malanga” (xanthosoma saitifolium) to the north American markets. The enterprise is located in Santo Domingo de los Colorados-Ecuador and it is intended the prospect exportation to the United States by means of a diagnosis of the productive sector and the identification of the product geographical distribution, its supply and demand and the most important producers and exporters. The product to be exported is the “malanga organica” (Organic Xanthosoma Saitifolium) since the acces to the U.S market is rectricted by regulations that only permit natural products with organic certification can be introduced to the country. Natural crops such as the “malanga” entail a constantly growing demand in international markets. Food industry looks for product with high quality natural characteristics to satisfy clients interest for health and wellness. Providing the market with these products will guarantee the increase in the number of possible international markets. Through this research, four aspects have been identified for the malanga; an analysis of internal and external market, an approximate quantification of supply, demand all over the world and the unsatisfied, demand in the United States. The most important issue of the project comprises the export proposal where documents, certificates and steps to follow and complete the corresponding process are explained based in the financial study of the advantages and disadvantages to perceive the results achieved. Finally, the plan to develop an export process for the malanga to the U.S market is absolutely feasible. It is recommended that the treatment of the procedures stated in this study can be applied; also the improvement of the product quality and the socialization of the advantages of the export activity for small producers.
Description: El presente proyecto contempla un amplio estudio de la situación organizacional de la empresa KB&R TRADING CORP ubicada en el cantón Santo Domingo; tiene como finalidad principal el establecer la rentabilidad económica de la producción en Ecuador de malanga y su comercialización enfocada hacia el mercado de Estados Unidos de Norteamérica, a través de un diagnóstico del sector productivo, estableciendo la distribución geográfica del producto, su oferta, su demanda y principales países productores y exportadores. El producto a exportar tiene las características de “malanga orgánica” en vista de que el acceso al mercado estadounidense se ve restringido por normas en las cuales se dispone que sólo productos alimenticios con certificación orgánica puedan introducirse en ese país. Los productos naturales como la Malanga, presentan una demanda creciente en los mercados internacionales. La industria alimenticia busca cada vez más productos con ingredientes naturales de calidad y el consumidor final productos saludables y confiables; lo que permite que cada vez existan más nichos en mercados internacionales. Mediante el estudio de mercado se establece un análisis del mercado interno y externo de la malanga orgánica, la cuantificación aproximada de la oferta y demanda mundial, demanda insatisfecha de Estados Unidos y su proyección. Él principal aspecto del proyecto contempla la propuesta de exportación en la que constan documentos, certificados y pasos a seguir para realizar la respectiva exportación y un estudio financiero por el cual se puede analizar las bondades y desventajas del proyecto y de acuerdo al análisis se contemplan los resultados obtenidos. Finalmente se concluye que el plan para realizar el proceso de exportación de malanga al mercado meta es totalmente factible. Se recomienda a la empresa la aplicación de los procedimientos establecidos en este estudio además del constante avance y mejoramiento del producto, y la socialización de las ventajas de la actividad exportadora en los pequeños productores.
URI: http://dspace.espoch.edu.ec/handle/123456789/10255
Appears in Collections:Tesis Ingeniero en Comercio Exterior

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
52T00221.pdf1,85 MBAdobe PDFThumbnail
View/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.