Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.espoch.edu.ec/handle/123456789/11212
Title: Desarrollo de una función en matlab para el cambio de base de un espacio vectorial.
Authors: Carreras García, Francisco
Keywords: ALGEBRA LINEAL;ESPACIO VECTORIAL;CAMBIO DE BASE;MATLAB (SOFTWARE);LINEAR ALGEBRA;VECTOR SPACE;CHANGE OF BASIS
Issue Date: 17-Jun-2019
Publisher: Escuela Superior Politécnica de Chimborazo
Abstract: In this work we develop a function in MATLAB for the calculation of change of basis in a Vector Space, this is a fundamental issue in a Linear Algebra course that due to its complexity we must say that little attention has been paid in education research math. In the change of basis due to the calculation, which is often quite tedious, only examples in R2 are made in the classroom and with the function "cbase2 (A, B)" that we have developed to change from one basis to another, the dimension of the Vector Space is not a restriction. It shows the versatility of MATLAB to make calculations to easily check the results obtained manually in the example 2. We can conclude that this function will allow to lighten the calculations in the classroom and it would be good to do a new investigation to check its versatility in a Linear Algebra course.
Description: En este trabajo desarrollamos una función en MATLAB para el cálculo del cambio de base en un Espacio Vectorial, este es un tema fundamental en un curso de Algebra Lineal que debido a su complejidad debemos decir que se le ha prestado poca atención en la investigación en educación matemática. En el cambio de base por ser el cálculo muchas veces bastante tedioso, solo se hacen en el aula de clase ejemplos en R2 y con la función “cbase2(A,B)” que hemos desarrollado para cambiar de una base a otra, la dimensión del Espacio Vectorial no es una restricción. Se muestra laversatilidad de MATLAB para hacer cálculos para comprobar fácilmente los resultados obtenidos de forma manual en el ejemplo 2. Podemos concluir que esta función permitirá aligerar los cálculos en el aula de clase y sería bueno hacer una nueva investigación para comprobar su versatilidad en un curso de Algebra Lineal.
URI: http://dspace.espoch.edu.ec/handle/123456789/11212
Appears in Collections:Número 22, Vol.2 (Julio - Diciembre 2019)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
per_n22_v2_04.pdf402,81 kBAdobe PDFThumbnail
View/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.