Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.espoch.edu.ec/handle/123456789/11391
Title: Plan de negocio para el abastecimiento directo de canastas con productos agroecológicos de la Asociación “Unión de Organizaciones de Agricultores Agroecológicos de la Provincia de Tungurahua
Authors: Lluguay Maiguasi, Carla Marisol
metadata.dc.contributor.advisor: Aguilar Poaquiza, Juan Bladimir
metadata.dc.contributor.miembrotribunal: Castelo Salazar, Ángel Gerardo
Keywords: CIENCIAS ECONÓMICAS Y ADMINISTRATIVAS;PLANIFICACIÓN;PLAN DE NEGOCIOS;MARKETING;COMERCIALIZACIÓN;RIOBAMBA (CANTÓN)
Issue Date: 12-May-2019
Publisher: Escuela Superior Politécnica de Chimborazo
Citation: Lluguay Maiguasi, Carla Marisol. (2019). Plan de negocio para el abastecimiento directo de canastas con productos agroecológicos de la Asociación “Unión de Organizaciones de Agricultores Agroecológicos de la Provincia de Tungurahua. Escuela Superior Politécnica de Chimborazo. Riobamba.
Series/Report no.: UDCTFADE;12T01291
Abstract: The present research called design of a business plan for the direct supply of baskets with agroecological products of the association "Union of Agroecological Farmers' Organizations of the province of Tungurahua", has the purpose of improving marketing channels by applying quality in each one of the products included in the basket. For this purpose, a qualitative and quantitative methodology was implemented, applied through a survey of a sample of the population to determine the demand for said product. Through the SWOT, the internal and external analysis of the association was known. It was identified that the institution does not handle administrative tools or marketing strategies causing managers to make bad decisions by decreasing the level of sales. The market, technical, administrative and legal study was carried out, as well as the economic and financial study that established the viability and financial economic profitability resulting in a Net Present Value (NPV) of $ 15,611.35; an Internal Rate of Return (IRR) of 18%, a Cost Benefit Ratio (RBC) of $ 1.15 and a Period of Recovery of Investment (PRI) of 3 years and 2 months. The investment for the realization of marketing mix strategies is adequate and these will be executed media that manage to publicize the baskets with agroecological products through social networks, gigantography and the press. It is recommended to implement the business plan for the Association of Farmers' Organizations of the Province of Tungurahua (PACAT), as the technical and financial parameters confirm that the project is profitable and serves as a guide for better decision making and increase of your income through the innovation of market strategies.
Description: La presente investigación denominada diseño de un plan de negocio para el abastecimiento directo de canastas con productos agroecológicos de la asociación “Unión de Organizaciones de Agricultores Agroecológicos de la provincia de Tungurahua”, tiene la finalidad de mejorar los canales de comercialización aplicando la calidad en cada uno de los productos que comprende la canasta. Para lo cual se implementó una metodología cualitativa y cuantitativa aplicada mediante una encuesta a una muestra de la población para determinar la demanda de dicho producto, mediante el FODA se conoció el análisis interno y externo de la asociación. Se identificó que la institución no maneja herramientas administrativas, ni estrategias de marketing provocando que los directivos tomen malas decisiones disminuyendo el nivel de ventas. Se ejecutó el estudio de mercado, técnico, administrativo legal y el estudio económico financiero que permitió establecer la viabilidad y rentabilidad económica financiera dando como resultado un Valor Actual Neto (VAN) de $15.611,35; una Tasa Interna de Retorno (TIR) de 18%, una Relación Beneficio Costo (RBC) de $1,15 y un Período de Recuperación de la Inversión (PRI) de 3 años y 2 meses. La inversión para la realización de estrategias de marketing mix es la adecuada y estas serán ejecutadas medios de comunicación que logren dar a conocer las canastas con productos agroecológicos mediante las redes sociales, gigantografia y la prensa. Se recomienda poner en marcha el plan de negocios para la asociación Unión de Organizaciones de Agricultores de la Provincia de Tungurahua (PACAT), pues los parámetros técnicos y financieros confirman que el proyecto es rentable y sirva de guía para una mejor toma de decisiones e incremento de sus ingresos mediante la innovación de estrategias de mercado.
URI: http://dspace.espoch.edu.ec/handle/123456789/11391
Appears in Collections:Tesis Ingeniero de Empresas

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
12T01291.pdf3,39 MBAdobe PDFThumbnail
View/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.