Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.espoch.edu.ec/handle/123456789/12751
Title: Análisis y evaluación a la gestión financiera de la Dirección Distrital de Educación Loreto - Orellana 22D02, del cantón Francisco de Orellana, provincia de Orellana, periodo 2014 - 2015
Authors: Aguinda Tanguila, Olga Genoveva
metadata.dc.contributor.advisor: Granizo Paredes, Oscar Iván
metadata.dc.contributor.miembrotribunal: Pombosa Junez, Edwin Patricio
Keywords: CIENCIAS ECONÓMICAS Y ADMINISTRATIVAS;GESTIÓN;GESTIÓN FINANCIERA;ANÁLISIS FINANCIERO;ESTADOS FINANCIEROS;INDICADORES FINANCIEROS
Issue Date: 3-Mar-2017
Publisher: Escuela Superior Politécnica de Chimborazo
Citation: Aguinda Tanguila, Olga Genoveva. (2017). Análisis y evaluación a la gestión financiera de la Dirección Distrital de Educación Loreto - Orellana 22D02, del cantón Francisco de Orellana, provincia de Orellana, periodo 2014 - 2015. Escuela Superior Politécnica de Chimborazo. Orellana.
Series/Report no.: UDCTFADE;72T01043
Abstract: This research aims to make an analysis and evaluation of the financial management of the District Department of Education Orellana Loreto -22D02, Francisco de Orellana Canton, Orellana province, 2014-2015. In this regard, it is necessary to highlight the evaluation and financial analysis for decision making which enables to display the management of the entity by means of scientific methods, such as: the survey- based technique, checklist, direct observation, and SWOT matrix, where it was made evident the strengths, weaknesses, opportunities and threats established by the administrative, financial, technological and human capital. In the proposal a horizontal and vertical analysis of the accounting balances of the executing unit is conducted in order to later, apply financial management indicators concerning to autonomy, dependency and efficiency concluding that the financial management of the District Department of education N022D02 lacks of financial autonomy because the entity is a subsidiary of the Education Ministry and it is subject to the state budget. It is recommended to have financial statements to know the progress on programs and scheduled projects based on the objectives of the Education Ministry through the design and implementation of budget indicators.
Description: La presente investigación tiene como objetivo efectuar un Análisis y Evaluación a la Gestión Financiera de la Dirección Distrital de Educación Loreto – Orellana 22D02, del Cantón Francisco de Orellana, Provincia de Orellana, período 2014-2015. En este sentido es pertinente resaltar la evaluación y el análisis financiero para la toma de decisiones que permite visualizar la gestión de la entidad mediante métodos científicos, tales como la técnica basada en encuesta, checklist, observación directa y matriz F.O.D.A., donde se evidenció las fortalezas, oportunidades, debilidades y amenazas establecidas por las capacidades administrativas, financiera, tecnológica y capital humano. En la propuesta se realiza un análisis horizontal y vertical de los saldos contables de la unidad ejecutora para posteriormente aplicar indicadores de gestión financiera; en cuanto a autonomía, dependencia y eficiencia; concluyendo que la gestión financiera de la Dirección Distrital de Educación N° 22D02 no goza de autonomía financiera debido a que la entidad es filial del Ministerio de Educación y está sujeta al presupuesto del estado. Se recomienda disponer de estados financieros para conocer los avances en los programas y proyectos programados en base a los objetivos del Ministerio de Educación mediante el diseño e implementación de indicadores presupuestarios.
URI: http://dspace.espoch.edu.ec/handle/123456789/12751
Appears in Collections:Tesis Licenciatura en Contabilidad y Auditoría

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
72T01043.pdf6,75 MBAdobe PDFThumbnail
View/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.