Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.espoch.edu.ec/handle/123456789/13069
Title: Diseño de un plan de marketing para la Importadora “RM” de la ciudad de Riobamba, provincia de Chimborazo.
Authors: Chávez Miño, Raúl Fabián
metadata.dc.contributor.advisor: Guadalupe Arias, Sonia Enriqueta
metadata.dc.contributor.miembrotribunal: Ramírez Garrido, Raúl German
Keywords: CIENCIAS ECONÓMICAS Y ADMINISTRATIVAS;PLAN DE MARKETING;ESTRATEGIAS DE MARKETING;PUBLICIDAD;POSICIONAMIENTO DE MERCADO
Issue Date: Aug-2018
Publisher: Escuela Superior Politécnica de Chimborazo
Citation: Chávez Miño, Raúl Fabián. (2018). Diseño de un plan de marketing para la Importadora “RM” de la ciudad de Riobamba, provincia de Chimborazo. Escuela Superior Politécnica de Chimborazo. Riobamba.
Series/Report no.: UDCTFADE;132T0112
Abstract: The objective of this research work is to prepare a Marketing Plan for the "RM" Importer from Riobamba city, Chimborazo province, in order to achieve recognition in the local market of household appliances. By means of an interview with the manager was collected all the information related to the history of the Importer, its structure, if it had some kind of short, medium or long term planning. They were carried out 98 surveys to internal and external customers, which allowed to detect the shortcomings, such as that the "RM" Importer does not have a Marketing Plan that allows it to position itself effectively as a leader in the appliance market, it has not been established a specific mission and vision, attractive discounts and promotions are not offered to clients, advertising is limited, the location of the business is not in a commercial area. Based on the research work carried out it is recommended to execute the proposed Marketing Plan that contains strategies that will allow us to correct the mistakes made, in what concerns the promotion of the products, improve the ranking of the Importer based on an adequate management of advertising, agreeing on radio, television, written press, flyers. Once improving these aspects, the Company will have an increase in customers and therefore the desired profit, becoming a leader in the competing market.
Description: El presente trabajo de investigación tiene como objetivo elaborar un Plan de Marketing para la importadora ¨RM¨ de la ciudad de Riobamba Provincia de Chimborazo con la finalidad de alcanzar reconocimiento en el mercado local de electrodomésticos. Mediante una entrevista a la gerente, se recogió toda la información vinculada con la historia de la Importadora, su estructura, si tenía algún tipo de planificación a corto, mediano o largo plazo, se ejecutó 98 encuestas a los clientes internos y externos, lo cual permitió detectar las falencias, tales como la Importadora ¨RM¨ no cuenta con un Plan de Marketing que le permita posicionarse efectivamente como líder en el mercado de electrodomésticos, no se ha establecido una misión y visión bien concreta, no se ofrecen descuentos y promociones atractivas a los clientes, la publicidad es limitada, la ubicación del local no se encuentra en una zona comercial. En base al trabajo investigativo desarrollado se recomienda ejecutar el plan de Marketing propuesto que contiene estrategias que nos permitirán corregir los errores cometidos, en lo que compete a promoción de los productos, mejorar el ranking de la Importadora en base a un adecuado manejo de publicidad, pactando en radio, televisión, prensa escrita, volantes. Una vez mejorando estos aspectos la empresa va a tener un incremento de clientes y por ende la utilidad deseada, convirtiéndose líder en el mercado que compite.
URI: http://dspace.espoch.edu.ec/handle/123456789/13069
Appears in Collections:Tesis Ingeniería Comercial (Semipresencial)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
132T0112.pdf1,35 MBAdobe PDFThumbnail
View/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.