Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.espoch.edu.ec/handle/123456789/14054
Title: Plan de movilidad del cantón Colta 2019 - 2023, provincia de Chimborazo
Authors: Cujano Castillo, Ana Isabel
Guevara Merino, Joselyn Estefanía
metadata.dc.contributor.advisor: Villa Uvidia, Ruffo Neptali
metadata.dc.contributor.miembrotribunal: Andrade Romero, Mauro Patricio
Keywords: TECNOLOGÍA Y CIENCIAS DE LA INGENIERÍA;INGENIERÍA Y TECNOLOGÍA DEL TRANSPORTE;PLAN DE MOVILIDAD;TRANSPORTE TERRESTRE;SEGURIDAD VIAL;MOVILIDAD URBANA
Issue Date: 3-Feb-2020
Publisher: Escuela Superior Politécnica de Chimborazo
Citation: Cujano Castillo, Ana Isabel; Guevara Merino, Joselyn Estefanía. (2020). Plan de movilidad del cantón Colta 2019 - 2023, provincia de Chimborazo. Escuela Superior Politécnica de Chimborazo. Riobamba.
Series/Report no.: UDCTFADE;112T0155
Abstract: The present titling work named “Mobility Plan of the Colta Canton 2019-2023, Chimborazo Province” has as objective to improve the transport planning, traffic and cantonal road safety. This research parts of the analysis of the actual situation through a survey origin - destiny apllied to the population of rural an urban areas of the canton determined in the sample; with the application of this survey, it was obtained information such as: reason for trip, used means of transport, areas with greater traction and generation of trips, freight transport, days with greater frequency of trips, schedules with more trips. In addition, vehicle gauging and 7 stations were carried out to determine the Annual Daily Average Traffic (ADAT) that travels through the canton roads. This information was collected in the three days (Saturday, Monday, and Wednesday) in the schedule of 06:00 to 18:00. After finishing all information, it was determined that there are shortcomings in the mobility plan in the canton giving notice that the existent public service of transportation provides the transport service that does not fall within its scope of operation; the horizontal and vertical signals don´t present good conditions according to the established in the INEN standard. Subsequently with the information obtained it was possible to establish a series of proposal to improve and give security to the displacements that the population performs daily; the improvement of the intercantonal public transport system and implementation of intracantonal transport, synchronization of the traffic control devices in the intersections of traffic lights and the implementation of horizontal and vertical signals for the secure cantonal mobility. For this, it was based on the established guidelines in National Transit Agency (NTA) for the performing of mobility plans. By last, it was concluded that there isn´t a Mobility Plan in Colta canton which guarantees the accessibility and security of its inhabitants so that it is suggestd to the GADM and to the UTCTTTSV of the Colta canton that considers the present research as a true source for decision making in the transport field, transit, and vial security.
Description: El presente trabajo de titulación denominado “Plan de Movilidad del Cantón Colta 2019-2023, Provincia de Chimborazo” tiene como objetivo mejorar la planificación del transporte, tránsito y seguridad vial cantonal. Esta investigación parte del análisis de la situación actual mediante una encuesta origen – destino aplicada a la población de las zonas urbanas y rurales del cantón determinadas en la muestra; con la aplicación de esta encuesta se obtuvo información como: motivo de viaje, medio de transporte utilizado, zonas con mayor atracción y generación de viajes, transporte de mercancías, días con mayor frecuencia de viajes, horarios con más viajes. Además, se realizó aforos vehiculares en 7 estaciones para determinar el Tráfico Promedio Diario Anual (TPDA) que se desplaza por las vías del cantón. Esta información fue recolectada en 3 días (sábado, lunes y miércoles) en un horario de 06:00 a 18:00. Después de haber analizado toda la información se determinó que existen falencias en la planificación de la movilidad en el cantón dando a notar que el servicio de transporte publico existente presta el servicio de transporte que no le compete según su ámbito de operación; la señalización horizontal y vertical no presenta buenas condiciones según lo establecido en la norma INEN. Posteriormente con la información obtenida se pudo establecer una serie de propuestas para mejorar y brindar seguridad a los desplazamientos que la población realiza diariamente; el mejoramiento del sistema de transporte público intercantonal e implementación del transporte intracantonal; sincronización de los dispositivos de control de tráfico en las intersecciones de semaforizadas y la implementación de señalización horizontal y vertical para la movilidad cantonal segura. Para esto se basó en los lineamientos establecidos en la Agencia Nacional de Tránsito (ANT) para la realización de planes de movilidad. Por último, se concluyó que no existe un Plan de Movilidad en el Cantón Colta que garantice la accesibilidad y seguridad de sus habitantes por lo que se sugiere al GADM y a la UTCTTTSV del cantón Colta que considere esta investigación como una fuente confiable para la toma de decisiones en el ámbito del transporte, tránsito y seguridad vial.
URI: http://dspace.espoch.edu.ec/handle/123456789/14054
Appears in Collections:Ingeniería en Gestión de Transporte

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
112T0155.pdf4,37 MBAdobe PDFThumbnail
View/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.