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Título : Propuesta de integración de soluciones empresariales VoIP con software libre
Autor : Barba Vera, Ruth Genoveva
Palabras claves : SOFTWARE LIBRE;TELEFONÍA IP;TECNOLOGÍA VoIP;SOLUCIONES EMPRESARIALES VoIP;AMBIENTE DE PRUEBAS
Fecha de publicación : jul-2012
Editorial : Escuela Superior Politécnica de Chimborazo
Identificador : UDCTEPEC;20T00457
Abstract : To carry out the proposed integration of VOIP BUSINESS SOLUTIONS WITH FREE SOFTWARE conducted a preliminary study of the el astix voip in cisco and to integrate them working together and sharing services, through setting up a sip trunk. The experimental methodology is, I did a test environment with three scenarios, was installed and configured a router Cme 3.3 in 2811 and elast ix 2.2 on a PC. Already in the test environment is able to make calls to internal telephone exchanges or Elastix Call Manager Express and among them, testing the interoperability of calls and demonstrating a full duplex communication between technologies. Cisco equipment was used: a router 2811, two 2960 switch, cisco 7912 ip three telephones and a laptop PC AMD Athlon X2 QL - 66 Dual core with 2.20 GHz and 4 Gb Ram, and 3 xlite softphone version 4.0. As an analysis tool was used network protocol analyzer wir eshark version 1.6.5 The results obtained in the investigation determined that the architecture used by call centers for voip communication is transparent to the user because of the connection average time calls, since they range from 6 to 7 ms. The scala bility of Elastix, is up to 500 extensions voip, CME supports 180 while Elastix and CME boards support 680, covering the requirements of growth in 10 years to small, medium and large. The degree of coexistence or integration is measured according to the op eration of two Elastix PBX CME and sharing 50% of deployed services. Clarity of calls by subjective evaluation methodology MOS (Mean Opinion Score), determined that the audio quality on phone calls is excellent, corresponding to 92%, indicating user satisf action voip phone service. We conclude that the present system crashes or failures for maintenance services. For both cases the availability improvement when performed in shared environments CME - Elastix working each technology separately. When the voip service attack is stopped by software, no improvement in availability, as plants are recovered in the same time working alone or together. We recommend using the statistical analysis for testing the hypothesis, the method used in this study is chi square, obtaining a value of X ^ 2 303.37, which is much higher than the distribution table is 7.815 . For what value of x squared is in the rejection of the null hypothesis, accepting the research hypothesis.
Resumen : Se estudió voip en cisco y elastix para integrarlas y compartir servicios, a través de la troncal sip. Con método experimental, en ambiente de pruebas con tres escenarios, se instaló y configuró Cme 3.3 en router 2811 y elastix 2.2 en pc. Se realizaron llamadas a lo interno de las centrales telefónicas Call Manager Express ó Elastix comprobando la interoperabilidad de las mismas demostrándose que existe una comunicación full dúplex entre tecnologías. Se utilizó equipos cisco: un router 2811, dos switch 2960, tres teléfonos ip cisco 7912 y una pc portátil AMD Athlon X2 Dual core QL-66, con 2.20 Ghz y 4 Gb en Ram; y 3 softphone xlite versión 4.0. Se utilizó analizador de protocolos de red wireshark v.1.6.5 Los resultados determinan que la arquitectura de las centrales telefónicas para la comunicación voip es transparente al usuario debido al Tiempo Promedio de Conexión de Llamadas, oscilan entre 6 y 7 ms. La Escalabilidad de Elastix, es de hasta 500 extensiones voip; CME soporta 180, mientras que juntas soportan 680, cubriendo los requerimientos de crecimiento en 10 años para empresas pequeñas, medianas y grandes. El Grado de Coexistencia ó integración se mide de acuerdo al funcionamiento de dos centrales telefónicas CME y Elastix compartiendo el 50 % de los servicios implementados. La Claridad de las llamadas mediante la metodología de evaluación subjetiva MOS (Mean Opinión Score), determinó que la calidad de audio en llamadas telefónicas es excelente, correspondiendo al 92 %, indicando satisfacción en el usuario del servicio telefónico voip. Se concluye que las caídas del sistema se presentan por Mantenimiento ó fallos de servicios. Para ambos casos la disponibilidad mejora cuando se realizan en ambientes compartidos CME - Elastix que trabajando cada tecnología por separado. Cuando el servicio de voip se detiene por ataques al software, no hay mejora en la disponibilidad, pues las centrales se recuperan en el mismo tiempo trabajando solas o en conjunto.
URI : http://dspace.espoch.edu.ec/handle/123456789/4055
Aparece en las colecciones: Maestrias: Modalidad Proyectos de Investigación y Desarrollo

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