Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.espoch.edu.ec/handle/123456789/6393
Title: Plan de Negocios para la Cooperativa de Ahorro y Crédito “Fernando Daquilema” Ltda., de la ciudad de Riobamba, provincia de Chimborazo período 2014-2015
Authors: Rumipamba Allaica, Jenny Pastora
Tierra Salao, Alexandra Belén
metadata.dc.contributor.advisor: Moyano Vallejo, Hernán Patricio
metadata.dc.contributor.miembrotribunal: Vinueza Calderón, Juan Carlos
Cáceres Ruíz, Lilián Patricia
Keywords: PLAN DE NEGOCIOS;INVESTIGACIÓN DE MERCADO;FODA;FIDELIZACIÓN;RIOBAMBA (CANTÓN)
Issue Date: 2015
Publisher: Escuela Superior Politécnica de Chimborazo
Citation: Rumipamba Allaica, Jenny Pastora; Tierra Salao, Alexandra Belén. (2015). Plan de Negocios para la Cooperativa de Ahorro y Crédito “Fernando Daquilema” Ltda., de la ciudad de Riobamba, provincia de Chimborazo período 2014-2015. Escuela Superior Politécnica de Chimborazo. Riobamba.
Series/Report no.: UDCTFADE;42T00356
Abstract: The present thesis is a “Business Plan For Fernando Daquilema Ltda Credit Union., from Riobamba city, Chimborazo province during the period 2014-2015”. In order to improve both processes and internal produres of the Credit Union to provide better products and services and thus comply with the expectations with partners and customers. The techniques and methods used in the present thesis are: methods of research; documentary, experimental and field; types of research, exploratory to determine the problematic situation, descriptive research to identify the demographic characteristics of the units investigated, demonstrative research due to was carried out the stated hypothesis testing and the applied research of being accepted by the institution executives and the plan implementation will contribute to improve the internal and external processes of the credit unión, the methology used are analytical-synthetic and Inductive-deductive; the techniques and tolos used are direct observation, questionnaire-based survey. And finally the strategies proposed in the fourth chapter base don the results obtaned from the market study and SWOT analysis. The credit unión has not defined the activities that is going to carry out during the year and they do in a circumstantial manner due to they do not have an adequate business plan that define the objectives and long and short-term strategies for the institution clearly. Therefore for growing in the financial market and being competitive, it is necessary to apply the business plan to reach the objectives and establish the activities to be devoloped in the institution.
Description: La presente tesis se refiere a un “Plan de Negocios para la cooperativa de Ahorro y Crédito Fernando Daquilema Ltda., de la ciudad de Riobamba, provincia de Chimborazo periodo 2014-2015”. Con la finalidad de mejorar los procesos y procedimientos internos de la cooperativa para que de esta manera se entreguen mejores productos y servicios y así cumplir con las expectativas de los socios y clientes. Las técnicas y métodos que se utilizaron en la presente tesis son: modalidad de investigación documental, experimental y de campo; tipos de investigación exploratoria para determinar la realidad problemática, investigación descriptiva para identificar las características demográficas de las unidades investigadas, investigación demostrativa por cuanto se realizó la comprobación de la hipótesis planteada y la investigación aplicada de ser acogida por parte de los directivos de la institución y puesta en marcha servirá para mejorar los procesos internos y externos de la entidad, la metodología que se utilizó son analítico-sintético e inductivo-deductivo; las técnicas y herramientas utilizadas son la observación directa, la encuesta a base de cuestionarios. Y por último las estrategias propuestas en el cuarto capítulo se realizaron en base a los resultados obtenidos del estudio de mercado y el respectivo FODA. La cooperativa no tiene bien definido las actividades que se van a realizar durante el año y lo hacen de manera circunstancial es decir carece de un plan de negocios que defina claramente los objetivos y estrategias a corto y largo plazo para la institución. Y por lo tanto para crecer en el mercado financiero y ser competitivo, es necesario aplicar el plan de negocios que se propone para alcanzar los objetivos y establecer las actividades a desarrollarse en la institución.
URI: http://dspace.espoch.edu.ec/handle/123456789/6393
Appears in Collections:Tesis Ingeniero en Marketing

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
42T00356.pdf3,38 MBAdobe PDFThumbnail
View/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.