Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.espoch.edu.ec/handle/123456789/8464
Title: Plan estratégico de marketing digital para incrementar la demanda de estudiantes en el Instituto Tecnológico Superior “Carlos Cisneros” de la ciudad de Riobamba provincia de Chimborazo.
Authors: Guaño Alvarez, Ana Cristina
metadata.dc.contributor.advisor: Sánchez Lunavictoria, Jacqueline Carolina
metadata.dc.contributor.miembrotribunal: González Pinos, Ricardo
Pazmiño Garzón, Denise Liliana
Keywords: CIENCIAS ECONÓMICAS Y ADMINISTRATIVAS;MARKETING;MEDIOS DE COMUNICACIÓN;OFERTA ACADÉMICA;SOCIAL MEDIA
Issue Date: Jun-2018
Publisher: Escuela Superior Politécnica de Chimborazo
Citation: Guaño Alvarez, Ana Cristina. (2018). Plan estratégico de marketing digital para incrementar la demanda de estudiantes en el Instituto Tecnológico Superior “Carlos Cisneros” de la ciudad de Riobamba provincia de Chimborazo. Escuela Superior Politécnica de Chimborazo. Riobamba.
Series/Report no.: UDCTIPEC;20T01038
Abstract: The objective of the following research work is to design a strategic digital marketing plan that will contribute to increase the demand of students at "Carlos Cisneros Higher Technological Institute" from Riobamba city, an non-experimental research methodology was used and crosssection with a quantitative and qualitative approach as well, the study population was based on a sample of Baccalaureate Students from Riobamba city with a total of 360, a sample of 139 students of the first semester from the Institute and 57 teachers, the questions that were raised are related to the handling of traditional or digital media depending on how it affects the demand of new students ; likewise, the interview was conducted with 8 Administrative and Executives, in order to obtain information about the current situation of the silver variables; The obtained results indicate that the students from baccalaureate wish to reach studies of Superior Education either of Technological level or Engineering, additionally the form used to learn about academic offers are through TV, Social Networks and Web Page, but it reflects that the Institute is not known, for this reason students recommend the use of media such as Facebook , Web page and TV, likewise the Teachers think that the students of first semester are not well informed when choosing their professional career, therefore, the creation of a vocational orientation program is requested, but without leaving behind that the Higher Technological Institute Carlos Cisneros has as strength its recognition and prestige of the best institutes in Riobamba. And as an important recommendation is that the Digital Marketing Strategies used in order to disseminate the academic offer for the Institute, it can be supported with traditional media such as TV, Radio, Newspaper, etc.
Description: El presente trabajo tiene como objetivo diseñar un plan estratégico de marketing digital que contribuirá a incrementar la demanda de estudiantes en el “Instituto Tecnológico Superior Carlos Cisneros” de la ciudad de Riobamba; para el mismo se utilizó una metodología de investigación no experimental y de corte transversal con un enfoque cuantitativo y cualitativo, la población de estudio fue a una muestra de Estudiantes de Bachillerato de Colegios Fiscales de la ciudad de Riobamba en total 360, una muestra de 139 Estudiantes de primer semestre del Instituto y 57 Docentes, en la que las preguntas que se plantearon están relacionadas con el manejo de medios de comunicación tradicionales o digitales en dependencia de cómo afecta a la demanda de nuevos estudiantes; así mismo se realizó la entrevista a 8 Administrativos y Directivos, para obtener información sobre la situación actual de la variables plateadas; Los resultados obtenidos indican que los Estudiantes de bachillerato desean alcanzar estudios de Educación Superior ya sea de nivel Tecnológico o Ingeniería, además que la forma que utilizan para informarse sobre las ofertas académicas son a través de Tv, Redes Sociales y Página Web, pero refleja que la del Instituto es poco conocida, por esta razón los Estudiantes propios recomiendan la utilización de medios de comunicación como Facebook, Página Web y Tv, asimismo los Docentes opinan que los estudiantes de primer semestre no se encuentran bien informados al momento de elegir su carrera profesional, por lo que se pide la creación de un programa de orientación vocacional, pero sin dejar atrás que el ITS Carlos Cisneros tiene como fortaleza su reconocimiento y prestigio de los mejores institutos superiores en Riobamba. Y como recomendación importante es que las Estrategias de Marketing Digital utilizadas para difundir la oferta académica del Instituto, pueden apoyarse con los medios tradicionales como TV, Radio, Periódico, etc.
URI: http://dspace.espoch.edu.ec/handle/123456789/8464
Appears in Collections:Maestrias Espoch

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
20T01038.pdf4,78 MBAdobe PDFThumbnail
View/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.