Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.espoch.edu.ec/handle/123456789/8515
Title: Plan de marketing para la Operadora Turística Amazon Travel, cantón Francisco de Orellana, provincia de Orellana
Authors: Choca Daquilema, Wilson Armando
metadata.dc.contributor.advisor: Castillo Vizuete, Danny Daniel
metadata.dc.contributor.miembrotribunal: Miranda Salazar, Sandra Patricia
Keywords: OPERADORA TURÍSTICA AMAZON TRAVEL;MARKETING;FRANCISCO DE ORELLANA (CANTÓN);ORELLANA (PROVINCIA)
Issue Date: 2018
Publisher: Escuela Superior Politécnica de Chimborazo
Citation: Choca Daquilema, W. A. (2018). Plan de marketing para la Operadora Turística Amazon Travel, cantón Francisco de Orellana, provincia de Orellana. (Tesis de grado. Ingeniero en Turismo Sostenible). Escuela Superior Politécnica de Chimborazo. Riobamba.
Series/Report no.: FRN-CENID-UD;63T0027
Abstract: The current research work proposes to develop the marketing plan for Amazon Travel tour operator in Francisco de Orellana canton, Orellana province with the purpose of positioning the company's offer in the tourism market and thus to provide excellent quality services to the tourists. The interview technique was applied to carry out the integral diagnosis of the internal environment of the company and the contents that had some influence with the company were analyzed to examine the external environment, these aspects were synthesized in the SWOT (Strengths, Weaknesses, Opportunities and Threats) matrix. In addition, a market study was carried out base on tourists’ entrance to the Yasuní National Park, where National and Foreign tourist profile was obtained. The marketing proposal was conducted based on the 4 C's such as the consumer, convenience, channeling and communication. From the results obtained, the following strategies were analyzed and proposed: personnel training, sales discounts in groups, participation in tourism fairs, strategic alliances with other tourism companies, direct marketing with clients, implementation of a website, creation and administration of a fan page and finally the design and elaboration of POP material. Through the implementation of the strategies, it is expected to engage 40% of the unsatisfied demand, representing a growth of the demand for the company of 100%, corresponding to 1700 clients for the first year with an investment of $ 9082.00 dollars and make an estimate to the fifth year projection will be an investment of $ 12811.52. It is concluded that company has the necessary personnel, materials, and equipment to operate that demand efficiently. KEYWORDS: MARKETING PLAN- TOUR OPERATOR -TOURISM MARKET.
Description: En el presente trabajo de investigación se propone: Elaborar el plan de marketing para la operadora turística Amazon Travel, cantón Francisco de Orellana, provincia de Orellana, con el propósito de posicionar la oferta de la empresa en el mercado turístico, brindando servicios de excelente calidad a los turistas. Para realizar el diagnóstico integral del medio interno de la empresa se aplicó la técnica de la entrevista y para analizar el medio externo se analizaron los contenidos que tenían alguna influencia con la empresa, aspectos que se sintetizaron en la matriz FODA. Además se realizó el estudio de mercado en base al ingreso de turistas al parque nacional Yasuní, donde se obtuvo el perfil del turista nacional y extranjero. Para la propuesta de marketing se realizó en base a las 4 C′s como son el consumidor, la conveniencia, la canalización y la comunicación. De los resultados obtenidos se analizaron y se propusieron las siguientes estrategias; capacitación al personal, descuentos por ventas en grupos, participación en ferias turísticas, alianzas estratégicas con otras empresas turísticas, comercialización directa con los clientes, implementación de un sitio web, creación y administración de una fan page y por último el diseño y elaboración de material POP. Mediante la implementación de las estrategias se espera captar el 40% de la demanda insatisfecha representando un crecimiento de la demanda para la empresa de un 100% que corresponde a 1700 clientes para el primer año, con una inversión de $ 9082,00 dólares y realizando la proyección al quinto año será una inversión de 12811,52. Concluyendo la empresa cuenta con el personal, materiales y equipos necesarios para operar esa demanda eficientemente. PALABRAS CLAVE: PLAN MARKETING- OPERADORA TURÍSTICA- MERCADO TURÍSTICO
URI: http://dspace.espoch.edu.ec/handle/123456789/8515
Appears in Collections:Tesis Ingeniería en Turismo Sostenible

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
63T0027.pdf3,8 MBAdobe PDFThumbnail
View/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.