Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.espoch.edu.ec/handle/123456789/9593
Title: Alternativas gastronómicas para la colación escolar de los niños de primer año de básica de la Escuela Fiscal Mixta Eduardo Reyes Naranjo en la cuidad de Ambato 2012
Authors: Barona Abril, Andrea Alexandra
metadata.dc.contributor.advisor: Moreno G., Ana
metadata.dc.contributor.miembrotribunal: Plaza G., Carmita
Keywords: TECNOLOGÍA Y CIENCIAS MÉDICAS;GASTRONOMÍA;COLACIÓN ESCOLAR;ALTERNATIVAS GASTRONÓMICAS;ALIMENTACIÓN ESCOLAR
Issue Date: 2012
Publisher: Escuela Superior Politécnica de Chimborazo
Citation: Barona Abril, Andrea Alexandra. (2012). Alternativas gastronómicas para la colación escolar de los niños de primer año de básica de la Escuela Fiscal Mixta Eduardo Reyes Naranjo en la cuidad de Ambato 2012. Escuela Superior Politécnica de Chimborazo. Riobamba.
Series/Report no.: UDCTFSP;84T00190
Abstract: This research aims to elaborate Gastronomic Choices served in the School Menu to the Children in the First Year of Basic Education at the “Eduardo Reyes Naranjo” Public Primary School. In order to measure the sociodemographic variable characteristics, the basic elements used to prepare the school menu and the level of acceptability; the transversal observational research method was used. Data were tabulated using Microsoft Excel program. Sociodemographic Characteristics: 5 years of age 36 percent of boys and 64 percent of girls. 90 percent of them come from the urban area and 10 percent of them come from the rural area. In order to measure the level of acceptabilitythe hedonic scale was used and the results were as follow: 100 percent of the children likes cassava croquettes, fruit salad and orange syrup, cheese- stuffed plantain mini balls served with passion fruit and oat drink, blackberry mousse and banana cake and lima bean croquettes breaded with quinoa flour served with a nutritious drink. 98 percent like congri rice and tuna rolls. 86 percent of them like sautéed vegetables and chicken with noodles. 88 percent of the children liked fruit tartles with whipped cream. 98 percent liked lupine beans and pork skin ceviche, and 90 percent like rice pudding. There is a large percentage of acceptability which is favorable to the proposal conducted to elaborate gastronomic choices offered as school lunches in order to have healthy an intelligent children.
Description: El objetivo de esta investigación fue la elaboración de Alternativas Gastronómicas para la Colación Escolar de los Niños y Niñas de Primer Año de Educación Básica. Utilizando el método de investigación observacional transversal, se midieron las variables características socios demográficos, alimentos básicos para la colación escolar y aceptabilidad; los datos se tabularon mediante el programa Microsoft Excel. Características socio demográficas edad 5 años, 36% de niños y 64% de niñas; procedencia sector urbano el 90% y rural el 10%. Se presentaron 10 alternativas gastronómicas, utilizando un test de escala hedónica para medir su aceptabilidad se obtuvo que al 100% les agrada el muchin de yuca, la ensalada de frutas con aderezo de naranja, el mini bolón de verde rellenos de queso acompañado de avena de maracuyá, el mousse de mora acompañado de torta de guineo y la croqueta de haba apanada de quinua acompañada de colada fortificada, mientras que las preparaciones como el arroz congrí y rollitos de atún el 98%, el tallarín salteado de vegetales y pollo el 86%, las tartaletas de frutas con crema pastelera el 88%, el ceviche de chochos con cuero el 98% y el arroz con leche el 90%. Se demuestra un gran nivel de aceptabilidad lo cual es favorable para la propuesta en la elaboración de alternativas gastronómicas para la colación escolar de los niños, con la finalidad de tener infantes saludables e inteligentes.
URI: http://dspace.espoch.edu.ec/handle/123456789/9593
Appears in Collections:Tesis Licenciado en Gestión Gastronómica

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
84T00190.pdf2,1 MBAdobe PDFThumbnail
View/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.